onsdag 5. september 2012

Smuldrepai

Første gang jeg smakte smuldrepai var da jeg var i praksis på en sfo i forbindelse med min barne og ungdomsarbeider utdannelse. Jeg glemte jo såklart å få med meg oppskriften, men for en stund siden så kom jeg over en på nettet. Tenkte jeg skulle dele den med dere. Smuldrepai er utrolig lett og lage, også smaker det skikkelig godt.

DETTE TRENGER DU : 

- 2 stk epler
- 75 gr sukker
- 150 gr hvetemel
- 50 gr lettkokte havregryn
- 1 ts vaniljesukker
- 120 gr smør - kaldt

- Vaniljesaus og kanel til servering


FREMGANGSMÅTE : 

Sett stekeovnen på 190 gr. Skrell eplene og fjern kjenrehuset. Skjær eplene i tynne båter. Fordel eplebåtene  utover i en ildfast form. Ha alt det tørre i en bolle og skjær smøret i terninger. Smuldre deigen sammen til den blir kornete. Spre smuldermassen over eplene, og sett formen inn i stekeovnen. Stekes til overflaten blir gylden og litt sprø, og eplene møre ( ca 35 min ).

Slik ser det ut når du setter det inn i ovnen.

Slik skal det se ut når du tar det ut fra ovnen. 

Serveres med kanel og vaniljesaus. Bon appetit !

Det er også godt å ha bjørnebær og mandelflak oppi, men det hadde jeg ikke i dag, så da ble det uten. Begge deler er like godt :) 

Også må jeg bare vise dere starten på mitt nye prosjekt


564 masker måtte legges opp, PUH ! Blir spennendes å se hva dette blir til. Jeg strikker faktisk til oppskrift for første gang. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar