torsdag 30. august 2012

Babymat

Jeg har bestemt meg for at denne gangen skal jeg prøve å lage mesteparten av maten fra bunnen av. Det er jo så utrolig praktisk, og lettvint. Og ikke minst, mye billigere. Jeg blir nok å ty til noe Nestle og Hipp, som f.eks grøter og sviskesaft, men jeg skal prøve så godt jeg kan og lage selv. Jeg fikk tips av en venninne om en super maskin til baby matlaging, nemlig denne fra Avent. 

 Det er en maskin som både damper og kutter opp frukt og grønt. Veldig lett, og jeg er super fornøyd ! Du kan så klart bruke gryter og koke grønnsakene i, også stavmikser for å kutte dem opp.

Du kan bruke hvilke som helst grønnsaker eller frukt.  

Jeg begynner med å kutte opp de grønnsakene jeg skal bruke i terninger. Her har jeg brukt blomkål, gulrot, søtpotet og potet. 
  Så fyller du opp maskinen med vann, det følger et hefte med litt oppskrifter med maskinen, så her står det hvor mye vann som skal oppi til de forskjellige grønnsakene. Snur så beholderen slik at dampfunksjonen er ned og setter den på plass og skrur den på. Grønnsaker bruker som regel rundt 15 min på å dampe.
Her er det gulrot og søtpotet som dampes

Når det er ferdig dampet snur du bare beholderen, og det er nå klart for å kuttes opp. Da vrir du hjulet på kutting til mosen har den konsistensen du ønsker. Martine er såpass liten at jeg kutter det opp til det er klumpefritt, men etterhvert som hun blir eldre kan vi ha litt mer klumper i mosene.














Det funker også veldig fint å bruke maskinen til å lage fruktmos. Jeg lagde to forskjellige typer, en med banan og eple, og en med pære og druer. Den med druer ble nok litt for tynn, men jeg tror det skal gå fint å ha oppi litt grøtpulver for å gjøre den tykkere. 

 Her ble resultatet. 4 beger med babymat. Det går veldig fint an å fryse dem, så det har jeg gjort. Et tips jeg vet mange bruker, er å fryse maten i isbit poser, da er det bare å ta ut ønsket mengde. Så til neste gang tror jeg at jeg også må gå til innkjøp av dette !


 Nå blir nok denne lille frøkna fornøyd !

2 kommentarer:

  1. Hmmm, den må jeg sjekke ut. Er den grei å vakse? Går den i maskinen?

    SvarSlett
  2. Jeg tror ikke selve maskinen går i oppvaskmaskinen, men alt det andre vil jeg tro gjør det. Jeg har foreløpig kun vaska den for hånd. Går veldig greit det :)

    SvarSlett